Ang cancer

Jag hittade ett till inlägg. Ska förklara lite närmare.
Min mamma dog i bröstcancer 2006. En bröstcancer som visat sig vara ärftlig, och vi hade nog det på känn eftersom så många kvinnor på morfars sida hade dött av samma sak. BRCA-1. Inte en trevlig variant (om det överhuvudtaget finns trevliga varianter) av bröstcancer.
I mammas fall tog det ett år och tre månader ungefär. Löjligt agressiv.
När tumören opererats bort (knappt 2 månader efter upptäckten), fanns det redan "sovande" metastaser i hela kroppen.
Sådana metastaser bryr sig inte ett skit om cellgifter
.
I början av 2007 började jag få väldigt ont i mina tuttar, pms-tuttar, men typ 24/7.
Alltså ringde jag doktorn och förklarade. Vilken idiot.

"Doktorer

Stön..!
Idag har jag varit inne på USÖ och hälsat på en doktor.
Jag Tycker Inte Om Doktorer

Den här mannen satt nonchalant på en pall och sade att han läst min journal men att smärtan i mina bröst egentligen inte var något att bry sig om, progesteron och östrogen blablablabla.
Nej jag har ju insett det nu att jag har pms-tuttar.
Men min mamma dog för snart ett år sedan utav ärftlig bröstcancer, en gen som jag kanske har.
Och när det då utan anledning började göra ont i januari så blev jag lite hispig.

Tydligen
var det helt fel (enligt doktorn idag iaf).

Så istället för att (som jag trodde) få gå på mammografi fick jag sitta framför en nonchig gubbe som slutade besöket med att punktmassera mina tuttar.
Det gjorde ont.

Men jag borde vara glad, för han ordnar ju en remiss åt mig till ultraljud. Tack Så Mycket Herr Doktor.
men nästa gång kanske du kan låtsas att du bryr dig, sitället för att låta patienten få dåligt samvete för att hon upptar din tid."

Senare samma år gjorde jag en utredning med dna-prov. Jag har inte mutantgenen från helvetet.
Men jag tycker inte bättre om doktorer.

Kommentarer
Postat av: Lillasyster

jag har fått ont i mina bröst.. och jag ska inte ha mens än..... funderar på att ringa dom dumma doktorerna om det inte går över... positiva saken är att jag kan ligga på mage :)

2010-01-15 @ 09:55:18
Postat av: Emma

Gullet! Jag har nästan alltid ont i tuttarna från det att jag har ägglossning (typ två veckor innan jag får mens). Men jag har oxå varit i din sits, för ett par år sedan. Ring dumdoktorn och säg som det är, berätta om mamma oxå och hur orolig du är. Kräv att få komma på undersökning. Och ring om du vill ha nån som följer med och håller handen. (ring om du bara är orolig oxå). PUSS!

2010-01-18 @ 10:15:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0