Angående att vara mamma

Mamma
Kanske ett av de ord som innefattar flest vuxenpoäng i livet.

Än så länge har vi haft tio dagar.
Man fattar ingenting på tio dagar. Jag menar, det tog ju nio månader att förstå att jag var gravid, och ändå fattade jag inte helt och hållet.
Just för tillfället är det ju en liten docka, som äter, bajsar och sover. Mest hela tiden.
Och knorrar. Hon knorrar något alldeles galet, speciellt när hon sover (har hon efter mamma, joråsåatte) och vi sitter mest och tittar på henne och gosar med henne under filt och knäpper kort.
På riktigt, med babybubblan kommer "mama-razzi"- och "papa-razzi"-beteendet som ett brev på posten.

Idag hade vi finbesök av FrauPels och P.
P är elva månader och var i torsdags en aning skeptisk och svartsjuk. Varför ville alla bara titta på det där lilla... vad-det-nu-var och oja sig och sucka hänfört, när han fanns här?
Idag gick det bättre, han var som van och tyckte inte att det var nämnvärt tråkigt när mamma höll i det där lilla.
Kanske var det så att vi som inte höll var bättre på att koncentrera oss på honom idag.
Senare på dagen kom Rödhåret förbi med en plingande mobil och kläder som jag och mina systrar haft när vi var pytte-pyttesmå. Mobilen är en succé, tio dagar gammal kan det vara det coolaste som Pyret har sett hittills, hon blir alldeles mållös och följer de snurrande kaninerna med (vad vi tycker) ovanligt pigga ögon för att vara så ny.

Igår var vi ute på promenad, och eftersom vi är lite handikappade båda två (eller... kanske mest jag just nu) så går det inte så fort direkt. Men det ordnar sig. Vi gick vid ån och pratade om husen som står där och att det var kallt och solen sken och det lyste lite som guld i träden och sen kom vi in och var superfrusna alla utom Skruttan.
Kylan höll i sig hela kvällen och helt plötsligt idag så kom snön och vintern!
Något annat som kom var även beskedet att Eon tänker stänga av värmen i området i en och en halv dag. För de ska laga något. Hoppas de berättar mer om när, för jag tänker då inte bo här med en bebis utan värme i en och en halv dag. Men det är klart, de skulle ta det "när det blev varmare" fast, det är tvunget att göras i vinter och som det ser ut nu så kommer det väl kanske inte bli varmare direkt...

Nåja. I det här inlägget märker ni hur min hjärna fungerar just nu, lite hipp som happ kan man säga. Mycket hoppande mellan tankar blir det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0