Hur köper man ett övergivet hus och påsken som var.

Glad påsk vänner!

Här i vårat kvarter har Alva varit hemma sedan tisdag eftermiddag, hon hade hostat jättemycket på dagis, så de ringde efter lunch.
Och hon har hostat, hostat och hostat.
På onsdagskvällen hade hon 38 grader, på torsdagseftermiddagen hade hon 39 grader.
Långfredagsmorgon var hon feberfri, piggare än både en lärka och en mört, och hade två nya tänder i underkäken.
Simsalabim bara.
På onsdagen vabbade jag förmiddag och gick ut på promenad med Alva och vagnen för att lära mig nya området.

Och sprang på drömhuset.

Ett gult putsat hus 40- 50-tal kanske, med blyinfattade, färgade fönster på hela östsidan, en stor trapp som man kan gå upp från båda hållen (en dubbeltrapp..) och en trädgård som Gud glömde för länge sedan.
Om jag inte visste bättre skulle jag tro att huset är obebott.
Ett par fönster är trasiga, varav ett är igenspikat, alla fönster är typ fördragna, trädgården har sett betydligt bättre dagar (äppelträden är  klippta... säg år 1900) och hela burspråket är fyllt med kartonger.
Däremot står det fortfarande en soptunna där det en gång var en bilplats och söker man förbaskat noga på google står en äldre man skriven på adressen.
Jag visade Eric huset idag, och han tyckte inte illa om det i alla fall.
Men som han sa, bara markarbetet går nog på strax under en miljon. Och då vet vi itne vad huset är i för skick på insidan...
Men, kära vänner.
Det är banne mig drömhuset. Och jag skämtar inte.

Angående påsken då.
Vi hade tänkt åka till Uppsala i torsdags men eftersom Alva var febrig avvaktade vi och åkte på fredagsförmiddagen istället.
Alva och jag sov som två stockar i baksätet medan Eric hanterade mottrafikanter och snö.
Turligt nog var det inte särskilt mycket utav något och efter prick två timmar var vi framme.
Vi har umgåtts med kusiner och systrar och Erics morföräldrar och Alvas farmor och farfar.
Delat ut sena julklappar (jag menar, jättesena julklappar) som inte blev utdelade i julas eftersom Alva passade på och bli magsjuk och ingen hade lust att umgås med oss.
Och så delade vi ut födelsedagspresenter åt höger och vänster och en grusbil i finaste plast blev stor succé.
Vi promenerade och trodde vi tappat vantar, som senare visade sig ha gömt sig i korgen under vagnen hela tiden. Om vantar kunnat fnisa hade förmodligen den här vanten gjort det. Och sedan srkattat överförtjust över att den fick åka bil till Örebro, medan maken inte fick det.

Igår kväll kom vi hem.
alva hade en dålig hemresa (trött som ett as, med lite magknip och ingen större vilja att sitta i bilbarnsstolen.
Men tillslut kom vi hem, lagom som barnet gett upp, och hon sov nästan hela natten i sin säng.
Idag har jag arbetat i tre timmar och fikat med världens bästa E&P som flyttat in väldigt nära oss.
Nu på kvällen har vi varit sjukt produktiva och lagt ut lite möbler på Blocket, imorgon åker nog sängramen samma väg och även espressomaskinen. Vi har också försökt komma på hur vi ska göra med förvaringen (läs vilken typ av hylla som ska köpas och vart i lägenheten den ska placeras. Jag röstar på klädkammaren och Eric funderar på sovrummet. I ett svagt ögonblick nämnde han även hallen.)
Nu har vi som fastnat, så jag tänkte sätta in cd-skivor i ett case och sen ska jag sova.
Fast först trehundra cdskivor.

Simsalabim!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0