Om inskolningen

Min lilla bebis har blivit dagistjej!

Inskolningen förra veckan gick fint, A var lite avvaktande i början och kollade in läget - men sedan blev det rätt bra med fart. Hon tyckte inte att det var någon höjdare att bli lämnad på torsdagen när de skulle äta lunch första gången på plats (det gick över så fort jag stängt dörren och definitivt när maten kom fram. Tre skålar soppa och pannkaka på det, mammas matvrak). Det var ingen höjdare att bli lämnad ensam i frdags heller när det var dags att vara själv länge. Fast, det gick över snabbt igen.
Inte på mamman dck som höll sig från att gå hem och satt och fikade och läste ut bokklubbsbok nr 17 i ordningen (Hjärtdjur av Herta Müller. Kan inte rekommendera den), köpte nya vinterskor och käkade asatiskt till lunch. Allt som allt kostade Alvas första ensamma timmar på dagis tusen spänn!
Under helgen har hon varit ovanligt mammig och pappig och som tur är fick vi reda på på informationsmötet att det var fullt normalt.

Förresten, när man skaffar barn är det helt plötsligt mycket som blir fullt normalt.
Jag menar under graviditeten: illamående, trötthet, svullna fötter, sura uppstötningar, ovanligt rörliga bebisar i magen, bebisar som inte rör sig så mycekt i magen FUUUULLLT NORMAAAAAALT!
Under bebis/småbarnstiden: äter mycket, äter inget, äter lite, bajsar ofta, bajsar sällan, tar napp, tar inte napp, vägrar välling, älskar välling.. ja ni vet, jag kan fortsätta hur länge som helst, men FUUULLT NORMAAAAALT!


Så, idag var barnet iväg igen, och som vanligt (inte så konstigt liksom) så var hon ledsen när jag gick. Eller. Hon skriker liksom, men så fort jag stängt dörren, alltså bokstavligen vid det där sista "klicket" så är hon tyst. Vis av fredagens bravader visste jag idag att det var läge att göra sådant som man inte hinner när man har hemmabarn.
Gymma mitt på dagen, duscha länge efteråt, fixa undan i köket utan att någon försöker klättra in i diskmaskinen.

Så.
Nu är jag trött, i alla muskler (det var inte så farligt på dagen, men nu! Aj, aj, aj.)
Jag har städat fram matsalsbordet nu ikväll efter att barnet somnade (det var sådär mycket saker på bordet som det bara kan bli på ett matsalsbord får jag för mig. Sådär så att det var osäkert om jag överhuvudtaget skulle få fram bordet.) och omorganiserat lite i bokhyllor.
Och gjort ett kollage som vi ska sätta in i Alvas pä... portfolio på dagis som de kan titta på om hon blir hemskt ledsen. Bilder på mig och E, farmor, fatfar, morfar, en koltrast och Edvin.
Då borde det bli bra :)

Nu ska jag dock rycka upp mig och gå och lägga mig så vi kommer iväg till dagis i tid imorgon.
Och så att alla saker som jag ska ha med mig i bilen kommer med. Herregud. Hur ska jag komma ihåg allt? Tur att jag har ställt iordning det mesta i en hög i hallen. Hur jag ska transportera det ner och in i bilen i sällskap av Alva löser jag imorgon.

Kommentarer
Postat av: Karin

Blir alldeles varm i hjärtat att Edvin får vara med i Alvas "bli glad" portfolio! <3

2012-01-17 @ 11:50:49
Postat av: Emma

Det fanns aldrig några betänkligheter om det! <3

2012-01-17 @ 20:37:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0