Vårstädning hos mamma

För precis en vecka sedan hade jag ledig dag på grund av helgarbete, och eftersom solen gassade från klarblå himmel så tog jag och Alva och packade hink och spade och åkte till Hallsberg för att vårbona mamma/mormors grav. Till vår storslagna hjälp hade vi såklart Rödtotten som sedan hängde med till Örebro för att käka lunch hos mormor Ingrid. Innan vi började våra utgrävningar sprang vi runt på baksidan i Ekeberga och klippte körsbärskvistar. Japp, i år kör vi hardcore på påskpynt! (Fotnot, det mesta är hardcore påskpynt med tanke på att vi typ aldrig har påskpyntat innan....)

Nåväl.
Väl på plats hos mamma så insåg vi att kyrkogårdsförvaltningen inte förstått att man vill plantera redan.
Inte ett verktyg gick att frambringa, inte ens vattenkranarna fanns uppsatta.
Tur att vi tog med Alvas hink och spade tänkte jag i mitt stilla sinne.
Så tänkte inte min dotter.
Hon skulle gräva själv hos mormor och jag och Lisa fick använda oss av leksakskrattan som Alva villigt lånade ut.
Tur att jorden var så pass mjuk som den var efter en veckas plusgrader :)

Dottern grävde på hörnet och jag och Lisa arrangerade tête-a-tête och krokusar i både tennbunkar och i jorden.
Jag hade faktiskt allvarliga funderingar på att försöka bränna bort de envisa grässtrån som växer i mammas gullvivor - men tyckte inte det kändes rätt att orsaka en gräsbrand på en kyrkogård.
Resultatet blev mer än godkänt, undrar bara hur krokusarna ser ut nu efter en vecka, på södersidan där mamma finns är det rätt så varmt...

Nåväl, bjuder på lite bilder från förra veckan:









I måndags passade vi på att utnyttja lekplatsen utanför våran uteplats då dagiset som har första tjing på den hade studiedag.
Bron ni ser bakom Alva är en succé, alla lekplatser borde utrustas med en bro!
Dessutom finns det inte mindre än tre(!) gungdjur och en rutschbana.
Lekplatsen-utanför-fönstret får tio poäng av Alva



Kommentarer
Postat av: frida

Härligt! Surt att det blir minusgrader nu. Fin jacka! Den har vi haft mycket kul i!

2012-03-31 @ 07:07:40
URL: http://livetmedtresinnen.wordpress.com
Postat av: Emma Åberg

Fina glada Alva! Kul att se er i butiken idag!

2012-04-28 @ 21:42:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0