Om min syster

Min lillasyster, Rödtotten ni vet, är en av mina stora idoler (trots att hon är så liten).

Som jag har gått igenom flera gånger dog mamma av bröstcancer och strax efteråt fick vi veta att det var en gen inblandad. Genen heter BRCA-1 och risken att få bröst- (eller livmoderhals-)cancer ökar alldeles för mycket för att man ska orka tänka på det.
Mina systrar har fått genen. Inte jag.
Då alla släkt-fall i bröstcancer ligger runt 35 års ålder, bör mina systrar operera bort brösten innan dess för att minimera riskerna. Och innan 45 (rätta mig gärna om jag ahr fel, Sara och Lisa) bör man ha tagit bort livmodern också.
Rödtotten har redan gjort bröstoperationen (som hon säger i artikeln "jag har inte haft något speciellt förhållande till mina bröst") och sedan nästan tre veckor tillbaka är även expanderproteserna utbytta mot "vanliga" siliconisar!
gotlandsbon funderar på att göra operationen relativt snart, men ahr även haft funderingar på amning.
Jag är så ohyggligt imponerad av dessa starka kvinnor, som jag har fått äran att bli storsyster till.

Nu har min tokiga, modiga, starka, otroliga Rödtott gått ut i Veckorevyn med sina nya tuttar och berättat sin historia, och jag är så stolt att jag baxnar. Både reportaget och bilderna (jorå, plural! Utan tröja och bh!) är finfina, kanske är (jag vet inte vad det heter egentligen) "catchfrasen" på omslaget lite dramatisk "Lisa 20 - Jag bär på dödsgenen!" men jag gillart! Dessutom är det skön motpol till "Drömsvallet" :)
Jag hade inte vågat ställa mig topless framför kameran och veta hur många som kommer se min ärr och läsa om min historia.
(Och, med tanke på diskussionerna på min Facebook de senaste dagarna törs jag lova att inget nummer av Veckorevyn någonsin varit så hajpat i min bekantskapskrets!)


Nu ska jag kolla på när Loreen sparkar rumpa med de andra i semi två!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Älskar dig <3

En rättelse dock, äggstockarna är det!!

Jag är stolt över att ha två superkvinnor till storasystrar!

2012-05-26 @ 12:23:34
URL: http://rainbowsforever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0